Inden vi stikker til søs er det vores pligt at sætte os ind i reglerne, der gælder på vandet.
Her på siden kan du få hjælp til at holde dig orienteret, men vi kan ikke love dig, at alle nyheder og oplysninger kan findes her.
Har du forslag til indhold eller relevante links, der kan hjælpe dine kollegaer på vandet, så send dem til sidens webredaktør
01-07-2020
TS har netop modtaget svar fra Rigspolitiet på vores henvendelse ang. Safeseanet.
Vores fortolkning er, at vi er fritaget for ind- og udrejsekontrol under de fleste typer af vores sejladser fra havn til havn (indenrigs), og det er jo glædeligt. TS vil ikke holdes ansvarlig for vores fortolkning af svaret fra Rigspolitiet. Vi har vedhæftet både henvendelse og svar i dette nyhedsbrev.
Som førnævt er der en række bekendtgørelser, der stiller krav til indberetning i Safeseanet. Søfartsstyrelsen stiller f.eks. ikke krav om indberetning til langt de fleste af vores skibe. Miljøministeriet stiller dog krav om indberetning (i Safeseanet) af affald, når man er mere end 12 personer ombord.
Vi vil nu gå i dialog med Miljøministeriet om nogle af vores skibe f.eks. kunne fritages, eller om der kan indberettes på en anden måde. Sagen er nemlig, at når der skal indberettes i Safeseanet, kræver det en lang række oplysninger, som kan være svære at give i forhold til ETD og ETA, når man ”sejler som vinden blæser i fjord og bælt”. Man kan heller ikke lave en indberetning uden legitimation på alle ombordværende f.eks. i form af PAS.
Med venlig hilsen / Best regards
Ole Vistrup og Martin Andersen
Træskibs Sammenslutningen
TS Henvendelse til Rigspolitiet
ubehæftede fritidsfartøjer uden pant, slettes fra Skibsregistreret efter 1. marts 2018.
Læs brev fra Søfartsstyrelsen
12-11-2015
11-06-2015
Fyr, tågesignaler, racon, AIS, DGPS
for Færøerne, Grønland og Danmark. Ny udgave den 10. juni 2015
Listen indeholder beskrivelser af 2216 fyr, hvilket er 49 flere end for to år siden. Det er blandt andet den nye bro i bunden af Odense Fjord, Odins Bro, der med sine 14 signaler er med til at trække antallet op.
13-02-2015
Ophør af offentlig korrespondance og ny ledelse af den danske nød-, il- og sikkerhedskommunikation til søs
Den 1. januar 2015 ved midnat overtog Forsvaret ansvaret for radioekspeditionen ved Lyngby Radio. Baggrunden er en politisk beslutning om, at staten skulle varetage opgaven med at sikre dækningen af maritim nød-, il- og sikkerhedskommunikation i danske farvande, der i en årrække har været en opgave under en kommerciel virksomhed. Det betyder, at radioekspeditionens opgaver er blevet overført til Forsvaret, som i forvejen varetager opgaven med eftersøgning og redning i danske farvande.