TS annoncerer kun fartøjer til salg, som er optaget på TS-fartøjslisten.
Medlemmer, der vil sælge fartøjer, der er optaget på TS-fartøjslisten, skal ikke betale for annoncen. Annoncen lægges på hjemmesiden, men den bringes ikke i TS-bladet.
Fartøjet sættes til salg ved at sende annoncetekst og fotos til sek@ts-skib.dk Billeder skal sendes som almindelig billedefil, tekst i word eller text fil.
Annoncerne er lagt i datoorden efter den dato, hvor de er slået op, med de nyeste øverst.
Det er sælgers ansvar at give TS besked, når fartøjet er solgt. Skriv til: sek@ts-skib.dk
15-03-2025
LODSEN - prisidé 35.000 kr.
KDL. no. 5, nu LODSEN, er en spidsgattet lodsbåd bygget til Korsør Lodsvæsen af Bonnesen Bådebyggeri i Københavns Nordhavn i perioden 1896-1899, oprindelig som klinkbygget jolle.
Fra 1899 og halvtreds år frem blev den brugt af Lodsvæsenet. Derefter blev den omklædt til kravel, og i 70erne blev apteret i mahogni. Skroget er eg på eg, mens dæk, skandæk og lønning er i teak.
LODSENs historie kan læses i Kaj Lund: Vinden er Vor, bind 1.
Der følger 2 sejl med (storsejl, fok og klyver), som der kun er sejlet med i 1½ sæson. Tidligere ejer har oplyst, at de tilsammen kostede 40.000 kr.
Der er også topsejl, flyvende jager, letvejrsklyver samt bredfok på fokkerå af ældre dato.
Mast, rundholt og rig er i rigtig fin stand.
Der følger også cockpittelt med, og en vinterpresenning med stativ til at stå på dækket, mens den ligger i vandet.
Vinterpresenningen skal tilpasses.
På dækket er der placeret en lærredsjolle beklædt som Grønlandsbåd. Den skal omklædes.
Motoren er en Saab 2cyl. 16 HK, som er ferskvandskølet i et lukket system med kølerør udenbords. Der følger en ekstra motor med. Den er magen til men dog ikke komplet, da den er brugt til reservedele.
Der er for nylig indkøbt 1 stk. 230V samt 2 stk. 12V lænsepumper. De er alle med indbygget flyder og kontraventil, så de kan sidde på samme lænseslange. Derved er der redundans på lænsesystemet.
Bådebygger har anslået, at der er behov for at udskifte 12 m. planker under vandlinjen. Dækket skal omfuges, og hynderne trænger til at blive skiftet ud.
Dimensionerne er:
- Længede 9.30 m. på dæk (12 m. med bovspryd.
- Bredde 3,00 m.
- Dybgang 1,45 m.
Der er 5 køjepladser, kortbord med bestiklukaf, samt pantry med gasovn og 2 blus og et køleskab med frostboks. Køleskabet er ikke afprøvet.
Der medfølger desuden:
- GPS
- Selvstyrer til at sætte på rorpinden
- Fendere
- Fortøjninger
- Badestige
- Teak rens, teak træbeskyttelse og teak olie - alle 3 uåbnede.
Du finder LODSEN i Holbæk Gl. Havn, hvor hun ligger under en kommunal frihavnsordning.
LODSEN er optaget på Træskibs Sammenslutningens fartøjsliste og er ansvarsforsikriet hos Søassurancen Danmark A/S i Marstal gennem Træskibs Sammenslutningen.
Dansk køber foretrækkes.
Kontakt:
Lasse Kynde Madsen
Tlf.: 91 52 53 69
Mail: lkm40@hotmail.com
10-03-2025
CONCORDIA - 225.000 kr.
Enestående træskib til den lille familie
En af Danmarks få tilbageværende åledrivkvaser er nu til salg. Det er CONCORDIA, som ligger i vandet i Holbæk Fiskerihavn, tæt og sejlklar til den kommende sæson.
Vi har haft stor fornøjelse af den velsejlende tidligere fiskerbåd i mere end 20 år. Den har en perfekt størrelse, man kan sejle den alene, men man kan også sove fem om bord. Og den er overkommelig i vedligehold for den lille familie.
CONCORDIA er klinkbygget i eg på eg for snart 98 år siden og er klar til at træde ind i sit næste århundrede. Men nu er tiden kommet til, at vi går på aftægt med glasfiber og rullesejl.
CONCORDIA fortjener at leve videre med nye sejlereventyr og en ny besætning. I årenes løb har densmukke dame bragt os vidt omkring: Til de fleste danske havne, Bornholm, Vestkysten, Norge fra Kristiansand til Frederikstad, den svenske skærgård, Tysklands nordkyst fra Danmark til Polen.
Charmerende, lille og hurtig
Hun er både velbygget og hurtig, har vundet lille klasse to gange på Limfjorden Rundt, lille klasse på Fyn Rundt, to gange Øresund på Langs, flere lokale kapsejladser som Drivkvasetræf på Fejø og Træf Fjordens Træbåde i Isefjorden.
CONCORDIA er 27 fod, 8,23 meter, lang og tre meter bred. Hun er bygget til at trække vod på lavt vand ved at drive sidelæns med bakkede sejl. Derfor er hun fladbundet, stikker kun omkring en meter. Men hun har også en sænkekøl, der er effektiv, når hun skal krydse. Med nedsænket kæl stikker hun godt 1,5 meter.
Hun er bygget på Kr. Mortensens bådeværft på Fejø. Den lade, som hun blev bygget i, eksisterer stadig. Vi er blot tredje ejere i bådens snart 100-årige historie.Derfor er meget af hendes fortid fulgt med: Vi har billeder af hende fra søsætningen i 1927, det originale bilbrev fra bådebyggeren samt det originale toldbevis, da hun blev registreret som fiskerbåd. Vi har andre historiske ting, blandt andet en pokal, som fisker Ole Hansen vandt med hende ved en kapsejlads i 1935.
En sund og velholdt båd
Knap 100 år slider selvfølgelig på et træskib, derfor er hun også fornyet af flere omgange.. I 1980erne fik hun nyt dæk, og der blev langt et ruf over damdækket, så der nu er fem køjepladser i de to kahytter.
I vores tid har vi foretaget flere fornyelser:
Rigningen er ført tilbage til den originale med to master og fem sejl: Storsejl med topsejl, fok og klyver samt et mesansejl, i alt 80 kvadratmeter. I 2010 fik hun et nyt stel sejl, syet hos Niels Hansen i Nyhavn, og på Vikingeskibsmuseet i Roskilde blev der blev lavet ny klyverbom, drivbom og gaffel, samt bomme til klyveren.
I 2012 fik hun ny motor, Nanny 50 HK, samt ny propel, som automatisk stiller bladene sejlret, når motoren er stoppet..
I 20216/17 stod hun på land hele vinteren og fik skiftet omkring 1.000 jernklinker, som var tæret. De blev udskiftet med rustfrie bolte. Hun fik også 60-70 meter nye bord, et nyt spant og fornyet rufsider samt agterskot. Hele det elektriske anlæg blev også lavet nyt, nu har hun to startbatterier og to forbrugsbatterier.
I vinteren 2018/19 fik hun ny sværdkiste i rustfrit stål og nyt og større sænkesværd, begge dele bygget på et specialværft i Tyskland nær Rügen.
Vi har i to sæsoner haft tilladelse fra Fiskeristyrelsen til at foretage originalt drivvodsfiskeri i samarbejde med Fiskerimuseet i Esbjerg. Vi videregiver gerne billeder og erfaringer fra det spændende og særegne fiskeri, og vi har stadig udstyret, som drivvodsfiskeriet kræver.
Vi har således puttet mange penge i båden, men vi har fået dem igen i form af sejlerglæden. Det er en handy og velsejlende båd, som det er en stor fornøjelse at sejle rundt med.
Der følger et hav af grej med båden: GPS, selvstyrer, gasanlæg, værktøj, hynder, tovværk, sejl, anker.
Bliv CONCORDIAs fjerde ejer
CONCORDIA er medlem af Træskibs Sammenslutningen og er erklæret bevaringsværdig af Skibsbevaringsfonden. Hendes historie er også beskrevet af Kaj Lund i bogserien Vinden er Vor, bind 6.
Prisen er 225.000 kr., hvilket svarer til det, vi gav for den for over 20 år siden.
Båden ligger som nævnt i vandet i Holbæk Fiskerihavn, så det er nemt at komme til at se den - og nu nærmer foråret sig, så en sejltur kan vi selvfølgelig også tage.
Du kan se flere billeder på Facebooksiden Concordia Åledrivkvase.
Ring til Nis Olsen, mobil 2049 5174.
03-11-2024
ROSA - 325.000 kr.
ROSA er en gammel sidefisker bygget i 1916 i Svaneke på Bornholm til Jonas A. Nielsen og Hans P. Holm. Hun er klinkbygget i 1½ tommer planker, eg på eg.
ROSA var født med en Hundestedmotor men er i dag udstyret med en meget pålidelig MWM Mannheim 208-4 motor (60 HK).
Længde 11,75 meter, bredde 3,75 meter, Dybgang 1,5 meter.
Stort og rummeligt cockpit der kan overdækkes, med bord og gode siddepladser.
I messen er der et sparsomt køkken med køl og frys, gasovn med 2 gasblus og vask med koldt vand. Spisebord med god siddeplads, der hurtigt kan omdannes til 2 stk. 1½ mands køjer.
Forkahytten er indrettet med 2 stk. 1-mands køjer, som også kan omdannes til en stor dobbeltseng.
Der er et lille toilet (manuelt sø-toilet), håndvask med koldt vand.
ROSA er inden for de 5 år blevet gennemgribende renoveret.
Der er blevet skiftet ca. 80% af dæksbjælker.
Der er skiftet ca. 40% af lønningsstøtter.
Skandæk er skiftet (2,5 tommer eg); 2 meter i stævnen på SB og BB side undtaget.
Dækket er skiftet til Oregon Pine (2 tommer planker).
3 sider på ruffet er skiftet (lærk), inkl. hjørnestolper (eg).
Ny stævnrørsbøsning i 2023.
3 år gamle sejl: storsejl, fok og klyver (Dacron).
Forreste ruf bør udskiftes på sigt (2-3 år) og træ til dette er skåret til - og medfølger.
ROSA sælges grundet køb af større - og meget tidskrævende - båd.
Kontakt Morten Sønderskov
Tel. 28 40 76 43
E-mail: sonderskovmorten@gmail.com
01-11-2024
FEJBATTINGEN - 125.000 kr.
Bygget på Fejø af skibsbygger Ejnar Mortensen, hjemmehørende i Næstved, hvor den kan besigtiges.
31 fod, længde 8,61 meter, bredde 3,30 meter og dybgang 1,23 meter. Bruttotonnage 5,1. Kravelbygget - lærk på eg.
Skibet har pantry, toilet og 5 køjepladser fordelt på for- og hovedkahyt. I pris medfølger specielt tillavet cockpittelt, VHF-radio, kortplotter og redningsflåde. Som ejere har vi fået installeret refleksovn i kahytten og radiator i forkahytten. SAAB motor (30 HK) som blev hovedrenoveret i 2011.
Skibet blev bygget i 1956 og tilbagekøbt af Ejnar Mortensen, Fejø, i 1989, hvor han byggede det om til lystfartøj. Blev søsat som lystfartøj i 1994, og vi blev de glade ejere i 1998. På hjemmesiden www.fejbattingen.dk kan du se flere billeder og oplysninger.
Kontakt Niels Erik Sørensen
Tlf. 61 26 73 90
E-mail: enoe@c.dk
29-10-2024
GRETHE - 75.000 kr.
Efter 50 års tro tjeneste har jeg besluttet at lade GRETHE komme videre til en ny ejer.GRETHE er optaget i Limfjordsmuseets sjægteregister som L202.
Til båden hører nyere landevejstriler, ny påhængsmotor, cockpittelt, sprayhood samt et stel sejl bestående af smakke, fok, topsejl og klyver.
Henvendelse på telefon 40 56 11 80.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
15-08-2024
Kragejollen NORMA - prisidé 37.500 kr.
Særdeles velholdt og af høj kvalitet. Bygget 1979 af Victor Rasmussen (Thurøbund Værft).
Måler: Længde 5,10 m., bredde 1,80 m., dybgang 0,65 m.
Skrog: kravelbygget lærk på eg.
Pullerter, halekæber og skvætbord: Eg.
Mast, bom gaffel og spryd: Oregon pine.
Tofte og sæder: Teak.
Rig og beslag: Rustfrit stål.
Båden fremstår i de oprindelige farver: Udvendigt skrog sort med grøn vandlinje og "guld" hulkehl. Indvendige sider, bundbrædder, mast og rundholter blanklakeret.
Alt i linoliemaling og Tonkinlak (bortset fra bundmaling).
Sejl: Brun dacron, storsejl 10 m², fok 4 m², klyver 3 m².
Udstyr: Mariner 4 HK 4-takt påhængsmotor, sejlpose, bomtelt, bompresenning, håndpumpe, el-pumpe, anker, fendere, nye fortøjninger, opbevaringsbukke, ekstra rorpind, ophalervogn, redningsveste m.m.
Håndholdt GPS mrk. Garmin GPSMAP 78s med kort Århus-Kiel-Koszalin.
Båden ligger i Vordingborg Nordhavn. Sommerafgift samt forsikring for 2024 er betalt.
En velsejlende båd, der skal ses. Sælges af helbredsmæssige årsager.
Ove Henrik Andersen
28 90 78 89
ohandersen@gmail.com
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
09-03-2024
...men hvis interesse så lad os tale om det.
Jagten MULLER er bygget på Jacobsens Plads i Troense i 1975, og den har altid haft samme ejer.
MULLER er et velholdt og godt balanceret skib, der af sin type kan skyde en god fartog højde. Derfor er MULLER udover at være et godt familieskib også sjov at sejle regattaer og kapsejladser med. Vi har sejlet med jagten i alle danske farvande, til Norge og Sverige samt i de nordtyske farvande fra Rügen til Hamburg. Deltaget i mange arrangementer; særligt TS-arrangementer samt Fyn Rundt og Rum Regatta i Flensburg med gode resultater.
Indrettet med agterkahyt, salon midtskibs, pantry og forkahyt. I alt 6 køjer. Grundet min alder er det nu tid at finde en ny ejer til fartøjet.
Fartøjsdata:
Længde (skrog): 9,60 meter
Bredde: 3,10 m.
Dybgang: 1,65 m.
Tonnage: GT 11,07, NT 9,98
Kendingsbogstaver: XP3771 (nu udgået af Skibsregistret)
Skrog: Douglasfyr på eg med teakdæk.
Sejlareal: Totalt ca. 100 m2 fordelt på storsejl, stor fok, klyver og topsejl.
Yderligere haves læsejl og topsejl på stage.
Motor: VETUS type M4.17 og foldepropeller, 42 HK. Motor installeret 2002.
Varmtvandsbeholder for opvarmning med motorvarme eller el (ikke færdiginstalleret).
VHF: Radio Ocean RO4700
GPS med plotter og ekkolod: Furuno GP-1600F
Alt udstyr såsom lanterne, ankre, kæde, tovværk og fendere etc. medfølger.
Fartøjet står på land for vinteren, som det altid har gjort, så bunden kan besigtiges. For yderligere oplysninger og forevisning venligst kontakt mig.
Leif I. Madsen
Lodsvej 18, 5700 Svendborg
Tel: 2330 5579, mail: lim@sydfynsmail.dk
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
30-01-2024
MARIANNE-F er en tidligere minestryger - MS5 bygget på Holbæk Skibsværft i 1941. Skibet er registreret som bevaringsværdigt fartøj - V.30.
Skibet er hjemmehørende i Holbæk og har friplads i Holbæk Træskibshavn.
MARIANNE-F er registreret som erhvervsfartøj - kræver en fører med bevis som kystskipper og en bedstemand med erhvervsduelighedsbevis - skibet må sejle med op til 33 passagerer.
Skibet fremstår i god og sund stand - er nysynet med gyldig sejltilladelse til 1. december 2024.
MARIANNE-F er i drift og har sejlet lystfisketure og turistture fra Holbæk, Rørvig, Hundested, Sjællands Odde og Helsingør siden år 2000.
I hele sommerferieperioden sejles fiske- og turistturei samarbejde med Geopark Odsherred.
På nuværende tidspunkt er der ikke andre erhvervsfartøjer, der sejler med lystfiske og turister i hele Nordvestsjælland.
Flere detaljer om skibet kan ses på vores hjemmeside www.marianne-f.dk. Kontakt mig for nærmere oplysninger.
Freddy Nielsen
Tlf. 40 16 23 18
E-mail: info@marianne-f.dk
www.marianne-f.dk
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
28-08-2023
NJORD er bygget af det velrenomerede værft Hansen & Arntzen Co. AS (Norge) i 1966. Jeg har ejet NJORD siden 1983.
NJORD er et typisk Colin Archer-design. Den norske stat gav i sin tid Colin Archer opgaven at designe et rednings- og lodsfartøj. Fra slutningen af 1800-tallet til starten af 1900-tallet blev dewr i alt konstrueret 52 skibe, der under tilnavnet Stormfuglene fungerede langs hele Norges kyst. Stormfuglene udmærkede sig ved at være ekstremt sødygtige og stærke.
Det er altså et gaffelrigget Colin Archer-design, der nu kan købes enten til privat brug eller til sejlads med passagerer.. Tilladelsen til sejlads med passagerer er udstedt af Søfartsstyrelsen og er gyldig til og med 7.5.2025 til sejlads i Skandinavien. Der vil kunne genansøges om en lignende tilladelse.
Øvrige informationer:
Længde 11,28 meter (svarende til 36 fod).
Bredde 4,05 meter.
Tonnage: 14,1 BT.
Mastehøjde 12,5 meter.
Kendingsbogstaver; XP5156
Skrog: Eg på eg.
Sejlareal: 100 m².
Motoren er en hovedrenoveret Volvo Penta 55 HK. NJORD har 8 køjer, en kabys med køl og frys. Navigationsudstyr og søkort medfølger. Redningaveste og redningsflåde til 8 personer. Fendere og fortøjninger.
100% sejlklar.
NJORD har været overdækket af speciallavet presenning-. Skibet ligger på Hjarnø i Horsens Fjord.
Kontakt:
Preben Grunnet Henriksen
Mobil 27 84 33 27
prebenhenriksen@outlook.dk
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
06-05-2023
NJORD søger nye venner
NJORD er et sundt og godt skib. Klinkbygget lærk på eg i 1980. 34 fod plus en klyverbom. Gaffelrigget med to forsejl. Maskinen er en Sabb J2 med vendbar skrue. Der er fire rigtige køjer, porcelænstoilet, pantry og kortbord. Alt i massiv mahogni og messing. En bådder emmer af hygge/langtur.
NJORD er let at sejle og håndtere.
Vi sælger NJORD som projekt
Vi blev aldrig helt færdige. NJORD har stået på land indendørs de sidste mange år. Vores planer om at få NJORD på vandet har trukket ud, men vi blev næsten færdige; således er alt det tunge arbejde lavet.
Ud over almindelig klargøring mangler det sidste på dækket at blive lavet; det vil være mest fair, at den nye ejer bestemmer hvordan: Om der skal lægges lærkestokke på (er indkøbet og medfølger), om det skal males, eller om der skal lægges glasfiber og derefter limes lærkestokke på.
NJORD vil være et perfekt anpartsskib eller familieskib eller den tredje løsning: en bådebygger der ser et mindre arbejde og en god fortjeneste forude.
NJORD står på en beddingsvogn indendørs ved Roskilde ... kom og se den!
Se gerne mere på https://www.facebook.com/profile,php?id=100090838960704
Kontakt
Jesper / 2176 7099 / jesperweiss@gmail.com
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
04-04-2022
Kragejolle
Bygget i Kalundborg i 1901, lærk på eg, 19 fod
Medfølger:
Sprydsstagerig med topsejl, fok klyver, mersan
Bådtrailer, mrk. Brenderup total 1000 kg
Påhængsmotor, mrk. Suzuki - kørt max 2 timer
Pris: kr. 26.000 - sælges samlet
Kontakt: Thomas Kornum Pedersen, thoped69@live.dk
GRENEN, Ny pris: 440.000 kr.
33 fods gaffelrigget spidsgattet sejlskøjte, bygget efter Colin Archers tegninger.
Bygget af skibsbygmester Kurt Sørensen, Ålbæk i 1983. Bådebyggerens egen båd, som har været i familiens eje alle årene.
GRENEN er meget velsejlende og skøn at være ombord på. Stor æstetisk nydelse.
Længde: 10,15m, bredde 3,65m, dybgang 1,80m. Mastens højde:13,50m
Hele skroget og alle rundholter er 100% i orden. Teakdæk er 100% i orden.
85 kvm sejl i alt. Alle sejl: gaffelsejl, fok og jib er 100% i orden. Syet af TEG, Skien, Norge i 2011. Topsejl og stormjib fra 1985 er 100% i orden, næsten ikke brugt.
36HK BMC diesel motor. Motoren er 100% i orden.
Fremstår ekstremt velholdt. Blanklakeret klædning i egetræ. Alt på skibet er fuldt vedligeholdt gennem alle årene.
Selvlænsende stort cockpit i aluminium. Bompresenning. Søgelænder. Bovsprydet kan tages ind.
Meget smukt interiør i egetræ, Ståhøjde i kahytten. 6 køjer med flotte hynder i alcantara, pantry med gasblus. Skabe med fyldningsdøre. Portapotti toilet.
Redningsflåde, fendere og fortøjninger medfølger, klar til sejlads.
GRENEN har været vinteropbevaret i hus gennem alle årene.
Båden ligger i Ålbæk havn nær Skagen.
Se yderligere fotos på www.yachtbroker.dk.
For yderligere oplysninger og fremvisning, kontakt
Bente Skougaard, Sdr. Havnevej 56, DK 9982 Aalbæk. Tlf. +45 2273 7025